Petri Ala-Maunus

Kandidat 2019

När Petri Ala-Maunus (f. 1970) som yngre funderade på vad han skulle göra som konstnär, beslöt han sig för att gå via en negation. Eftersom landskapsmåleri var det som intresserade honom minst skulle han börja måla landskap, men på sitt eget sätt. Under 1990-talet blev han känd för sina skickligt utförda men ofta sockersöta solnedgångar som han inte bara målade på olika stora dukar utan också på nästan vilket som helst material, allt ifrån pizzakartonger till lönnblad.
Beträffande solnedgångarna handlade det inte endast om en ironisk lek, om att omplacera hötorgskonstens klichéer i ett nutidskonstens ramverk. De serietillverkade verken påminde om varandra och väckte frågor om det romantiska landskapets väsen, och om människans andel av betydelseinnehållet.

För ungefär fem år sedan övergick Ala-Maunus till målningar där det inte finns några som helst spår av mänsklig närvaro. De är mäktiga vyer över en värld före eller efter människan, förvirrande noggrant gjorda. När man står framför dem förefaller det som om alla antikens element hade fått fritt spelrum samtidigt.

Målningarna faller i hög grad tillbaka på det romantiska landskapsmåleriet som föddes i konstakademin i Düsseldorf på 1800-talet. Romantikerna föredrog orörd och otämjd natur. Den avbildades detaljrikt och dramatiserat, som något större än människan; den skulle samtidigt vara kuslig och väcka beundran. Man kan se liknande ambitioner också i Ala-Maunus verk.
Existerande berg och vattenfall var inte nog för romantikerna. Deras verk är montage som byggdes ihop i ateljén, målade kollage. Också Ala-Maunus plockar ihop sina målningar av flera tiotal olika delar och detaljer. De är landskapssimuleringar i den betydelse Jean Baudrillard avsåg, kopior utan original. De är namnlösa platser som sträcker sig från nuet tusentals år bakåt i tiden, men i vilken riktning? Skapelseberättelsen och världens undergång tar varandra i hand.

Till Düsseldorfskolans utmaningar hörde att göra bildmontagen till helheter. En av metoderna var att begränsa paletten till några få, nära besläktade nyanser, lite på samma sätt som i ett svartvitt fotografi. Ala-Maunus bygger också ofta upp sina målningar med bara tre eller fyra färger. Men i motsats till sina föregångare blottar han målningarnas fiktiva väsen genom att kvarlämna ställen som splittrar illusionen. De påminner om att det är fråga om en målning, en tvådimensionell yta täckt med färg.

Mäktiga klippor, vilt skummande forsar och granar med mörka grenar förefaller nästan öververkliga i Ala-Maunus målningar. Efter att ha vuxit upp på landsbygden har han både ett levande förhållande till naturen och, som ett arv hemifrån, en aktning för skickligt hantverk. Han målar motiv som han tycker om och gör det precis som han vill med målet att nå fullkomlighet. ”Om det där bara hade kunnat göras ännu bättre”, tänker han ofta inför en nyss avslutad målning.

Timo Valjakka

Born 1970 | Lives and works in Helsinki, Finland

EDUCATION

2011 The Finnish Academy of Fine Arts, MFA | Helsinki, Finland
1993 Kankaanpää Institute of Art | Finland

SOLO EXHIBITIONS

2018 The New Wild | MAKASIINI CONTEMPORARY, Turku, Finland
2016 Turku Art Museum, Studio | Turku, Finland
2015 Gallery Heino | Helsinki, Finland
2013 Gallery Sculptor | Helsinki, Finland
2011 Gallery Husa | Tampere, Finland
2009 Mother’s Tankstation | Dublin, Ireland
2006 LARMgalleri | Copenhagen, Denmark
LISTE 06, The Young Art Fair | Basel, Switzerland (represented by Mother’s Tankstation)
Mother’s Tankstation | Dublin, Ireland
2005 Kluuvi Gallery | Helsinki, Finland
2003 Gallery Bronda | Helsinki, Finland
2001 Gallery Titanik | Turku, Finland
2000 Gallery Bronda | Helsinki, Finland

SELECTED GROUP EXHIBITIONS

2018 Summer 2018 | MAKASIINI CONTEMPORARY, Turku, Finland
Monkey and Waterfall | Sara Hildén Art Museum, Tampere, Finland
2017 With Seven-league Boots. Stop – Finland: Works from the Kiasma Collection | Art Museum RIGA BOURSE, Riga, Latvia
Constellations | Exhibition Laboratory, Helsinki, Finland
EXTENSION.FI: End of the World in the Mysterious Forest | Triumph Gallery, Moscow, Russia
Me: Self-Portraits Through Time | Helsinki Art Hall, Finland
Backstage | Joensuu Art Museum, Finland
Stories of Finnish Art | Ateneum, Helsinki, Finland
2016 Finlayson Art Area | Tampere, Finland
Pyhäniemen Manor | Hollola, Finland
Kiasma’s Collection Exhibition | Helsinki, Finland
From Heino With Love | Helsinki Art Museum HAM, Finland
2014 Pyhäniemi Manor | Hollola, Finland
Gallery Heino | Helsinki, Finland
2013 Die Kunstfahrschule | Ulm, Germany
Greetings from Family | Gallery Huuto Jätkäsaari, Helsinki, Finland
Turku Biennial 2013, Aboa Vetus & Ars Nova –museum | Turku, Finland
Sublimate, Sublime, Subliminal | Lloyds Club and The Underdog Gallery, London, England
2012 Love Songs and Lullabies | Suomesta gallery, Berlin, Germany
Flush | Toilets of Helsinki City Hall, Finland
Thank You for the Music | Museum of Contemporary Art Kiasma, Helsinki, Finland
Ekolandia | Lahti Art Museum, Finland
2011 Kuvan Kevät 2011, the Degree Show | Finnish Academy of Fine Arts Gallery, Helsinki, Finland
2010 One, Two, Three, Four | Gallery Himmelblau, Tampere, Finland
Virtually Real | Helsinki Art Museum, Helsinki, Finland
Naturalia | Villa Roosa, Orimattila, Finland
Hauska tutustua | The Holden Gallery, Manchester, England
2009 Planet Fun Fun | Kerava Art Museum, Finland
Worth Painting | The Finnish Painters’ Union 80th Anniversary Exhibition, Amos Anderson Art Museum,
Helsinki, Finland
2008 Spazi Aperti | The Romanian Academy, Rome, Italy
Headhunters | Showroom X, Helsinki, Finland
Layers of Memory | The Museum of Contemporary Art Kiasma in Berlin, Felleshus, Berlin, Germany
The Finnish Breakfast Show | LARMgalleri, Copenhagen, Denmark
Absolutely Clean | Rauma Art Museum, Finland
2007 The 25 Best Artists in Finland | The Mänttä Art Festival, Mänttä, Finland
2006 Absolute painting | The Flat/Massimo Carasi, Milan, Italy
Getting on Mother’s Nerves | Mother’s Tankstation, Dublin, Ireland
Mother’s Ruin | Mother’s Tankstation, Dublin, Ireland
51. Exhibition of the Young Artists | Helsinki Art Hall, Finland (also 2003, 2001, 1995 and 1992)
2005 Art Omi International Artists’ Residency | Omi, New York, USA
Nordic Landscape | Dronninglund Kunstcenter, Dronninglund, Denmark
110. Exhibition of Finnish Artists | Helsinki Art Hall, Finland (also 2002, 2000, 1998 and 1995)
2004 Art Container | Trondelag Senter for Samtidskunst, Trondheim, Norway
Art Container | Filosofgangen, Odense, Denmark
2003 Art Container | Konstforum, Norrköping, Sweden
Art Container | Art Center Mältinranta, Tampere, Finland
2000 Europe Prize for Painting, Municipal Museum, Oostende, Belgium

AWARDS | GRANTS

2016 The Art Council of Finland (three year grant) | Finland
2015 Finnish Cultural Foundation | Finland
Alfred Kordelin Foundation | Finland
2014 The Art Council of Finland (one year grant, also 2009) | Finland
2013 Public Display Grant for Visual Artists (also 2000) | Finland
2012 Finnish Cultural Foundation (one year grant, also 2008 and 2003) | Finland
2010 William Thuring Art Prize | Finland
2008 Finnish Cultural Foundation (one year grant, also 2003) | Finland
2007 The Art Council of Pirkanmaa (one year grant) | Finland
2006 City of Tampere (also 1999 and 1996) | Finland
2000 Public Display Grant for Visual Artists | Finland
1994 Young Ostrobothnian Artist of the Year | Finland

COLLECTIONS

Sara Hildén Art Museum | Finland
Turku Art Museum | Finland
The Zabludowicz Collection | London, United Kingdom
HSH Nordbank | Hamburg, Germany
Museum of Contemporary Art Kiasma | Finland
Helsinki City Art Museum | Finland
Amos Anderson Art Museum | Finland
Collection Swanljung | Finland
Collection Heino | Finland
Matti Koivurinta Foundation | Finland
Saastamoinen Foundation | Finland
Wihuri Foundation | Finland
Paulo Foundation | Finland
State of Finland
Finnish Art Society
Parliament of Finland
Raimo Anttila Foundation | Finland
City of Tampere | Finland

Österland, 2018, öljy kankaalle, 150 x 170 cm
Tampereen kaupunki
photo © Rauno Träskelin

 

Backwater, 2018, öljy kankaalle, 150 x 170 cm
Yksityiskokoelma
photo © Rauno Träskelin

 

Winterfell, 2018, öljy kankaalle, 170 x 200 cm
Wihurin säätiö
photo © Rauno Träskelin

 

Foto:Hannu Pakarinen Kansallisgalleria
Vaara-Suomi (Fells After the Fall, Fjäll och fördärv), 2017, öljy kankaalle 150 x 170 cm
Heinon taidesäätiö

 

The Great Deluge, 2016, öljy kankaalle 220 x 850 cm
Sara Hildènin taidemuseo
photo © Vesa Aaltonen