Maija Blåfield

Kandidat 2017

Minnena är sanna

Maija Blåfield är en dokumenterare. Hon samlar, sparar och bevarar. Hennes samling är en samling av detaljerade minnen. Varje minne är unikt och hennes eget. Ingen kan bevisa att det vore fel, ett minne är alltid sant.

När man ser på Blåfields verk kan man som betraktare finna sig i ett spel som Blåfield leder. När berättelsen rullar framåt ruta för ruta, börjar man så småningom tvivla. Kanske man ljuger för oss, kanske det inte är frågan om en serie minnen utan om en slugt hopskriven lögn. Ett bildmaterial bevisar alltid någonting. Även om det är svårt att få ett grepp om verkligheten, är det sist och slutligen alltid frågan om ett dokument. Det finns ingen orsak att bortförklara saker och ting som fiktion.
Den väsentliga frågan är inte om minnena berättar om verkligheten och beskriver den. Det väsentliga är om de på riktigt är minnen eller bara är skrivna som minnen.
Blåfield skapar metaberättelser. Hon erbjuder genom sina verk ett välbehag, som påminner om den njutning som föds genom historieberättandet. Verken är en direkt fortsättning på de berättelser man berättade vid lägereldarna redan före det skrivna språkets födelse. Betraktaren är i rollen av lyssnare och bär själv ansvaret för tolkningen genom att hen finner sig stående i gränsområdet mellan dokument och fiktion.

Blåfield är en mediakonstnär. Hennes redskap är videon. Hon representerar i nutidskonsten den sortens aktör som ständigt går över gränserna för de olika konstgenrerna. Hennes verk är definitivt experimentella filmer, de representerar också en ny sorts dokumentärfilm. För att på utställningen upplevas som konst är de relativt långa. Å andra sidan får man också ut mycket av verken genom att bara titta på dem en kort stund. De detaljer som hänför sig till formen är en väsentlig del av verkets innehåll, och varseblivningen av dem är inte något som förutsätter en början eller ett slut. Ändå drar verken en med sig genom en intensitet som lockar en att titta på dem i sin helhet. Blåfields berättande är som en vaggsång, som man får ett grepp om och i vars famn det är skönt att falla in. Man tror att den fortsätter ännu när man själv inte längre hör någonting.

Förutom det innehåll som hör till formen är det centrala motivet i verken bevarandet och dokumenterandet. Är det meningsfullt att ständigt bära kameran med sig? Vad behövs ett bevarat material till? Har en verklighet som har stiliserats till bild ett värde i sig själv, eller föds värdet först genom det att den visas, tolkas och berättas för oss? Blåfield ställer de här frågorna men besvarar dem inte. Det är betraktarens tur att reagera. Det är möjligt att vara likgiltig, vara immun mot berättelsens lockelser, men då förlorar man spelet. När priset är njutning vinner den som njuter. Blåfields förmåga att se berättelser i händelser möjliggör att vi kan se en verklig och intressant värld utan att bildmaterialet alltid är i centrum av berättandet.

Maija Blåfield är en historieberättare. Hon delar, berättar och skapar. Hennes verk är sagor. Varje detalj är hennes oberoende av varifrån den kommer. Varje minne är sant, varje minne är en berättelse och varje berättelse är slutligen ett minne.

Veikko Halmetoja

Översättning Emilia Siltavuori ja Robin Valtiala

Född 1973

Utbildning

1998-2004 Avdelningen för Tid-rumkonst vid Bildkonstakademin, Bildkonstmagister, KoM.
1994-1997 Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitos (Konst- och kommunikationsskolan i Tammerfors), Bildkonstnär
2004-2005 Rundradions Dramaakademi, manusförfattarskolning

Utställningar, filmvisningar och andra offentliga framträdanden

2016
Moving Image Art Fair, New York, USA
Full Frame Documentary Film Festival, Durham, NC, USA

2015
HLEF Helsingfors kortfilmfestival
Kärlek och Anarki Helsingfors filmfestival
Artova Film Festival
Brooklyn Film Festival, New York, USA
Huesca 43rd International Film Festival, Spanien
Oberhausen International Film Festival, Tyskland
EMAF 28th European Media Art Festival, Osnabrück, Tyskland
Premiär för kortfilmen Kulta-aika (Guldålder) på dokumentfilmfestivalen DocPoint, Helsingfors

2014
Separatutställningen Kulta-aika 6 (Guldålder 6) (installationsversion), Finlands fotografiska museums Processutrymme, Helsingfors
Grupputställningen Yhdeksän elämän museo (De nio livens museum) (ett samarbete med Ilona Valkonen), Sinne, Helsingfors
Redigering och skrivande av Yhdeksän elämän museon opaskirja (Guidebok för de nio livens museum), Sinne, Helsingfors
Grupputställningen Matters of Time (Det handlar om tid), Frankfurter Kunstverein (i samband med Bokmässan i Frankfurt), Tyskland
Dokumentfilmen Pelastustehtävä (Räddningsuppgift) om Checkpoint Helsinkis pilotprojekt, produktion Checkpoint Helsinki
Kärlek och Anarki, Helsingfors

2013
Utställningen Seoul, Seoul, Seoul, Changdong Studio/ National Museum of Contemporary Art of Korea, Seoul
Grupputställningen Talouselämä / Financial Times (/Näringslivet), Kulturcentret Mustarinda, Hyrynsalmi
Stranger (Främling), (tillsammans med Karolina Bregula och Linda Quinlain) Gallery Loop, Seoul, Sydkorea
Valon houkutus (Ljusets lockelse), årsutställningen av fotografikonst, Lahtis konstmuseum

2012
Separatutställning på Galleri Huuto på Nylandsgatan, Helsingfors
I See, grupputställning, Studio 44, Stockholm
Löytäjä saa pitää (Upphittaren får behålla), Mänttä bildkonstveckor XVII, Mänttä
Grupputställning Aaargh! 10 vuotta myöhemmin (Aaargh! 10 år senare), Galleri Huuto Busholmen L3, Helsingfors

2011
Separatutställning Kaunis (Vacker), Fotogalleri Hippolyte Studio, Helsingfors
Greetings from Another Side (Hälsningar från ett annat håll), grupputställning med videokonst, Galleri Huuto, Nylandsgatan, Helsingfors
28th Kassel Documentary Film and Video Festival, Tyskland
Media City Festival, Windsor, ON, Canada

– 2010 (utvalda evenemang)
Grupputställning, AtelierFrankfurt, Frankfurt Am Main, Tyskland (2010)
Festart08, utställning med videokonst på Tammerfors filmfestival, Tammerfors (2008)
Konstnärsboken Sight Album, utgiven av S.M.A.K. Museum of Contemporary Art of Gent, Belgien (2007)
Kun taivas putoaa…remake (När himlen faller…remake), separatutställning, Museet för nutidskonst Kiasma (i samarbete med Anu Suhonen) (2007)
Fantasia, Helsingfors stads konstmuseums Glogalleri, Helsingfors (2007)
Nähtävyys (Sevärdhet), Helsingfors Konsthalls Studio (2007)
Mänttä bildkonstveckor, Mänttä (2007)
Wild Men in the Looking Glass (Vilda män i spegeln), grupputställning, Art 2102, Los Angeles, USA
Maailmaa pelastamassa (Att rädda världen), dokumentfilm, producent Kinotar (2005). Visningar bla. på YLE1, Werklietz Biennale, S.M.A.K. Museum, DokumentART Neubrandenburg, MadelnVideo Köpenhamn, Belfort International Film Festival Entre Vues, Arktisen upeeta, Fondazione Pesaro Nuovo Cinema)
Suspend Disbelief (Avfärda tvivlet), Sparwasser HQ, Berlin (2005)
Maija Blåfieldin löytötavaratoimisto (Maija Blåfields hittegodsbyrå), Galleri Huuto Femkanten, Helsingfors (2005)
Pieni taivas (En liten himmel) – De ungas biennal, Helsingfors Konsthall (2005)
Elämälle kiitos! retrospektiivi (Jag vill tacka livet! retrospektiv), Bildkonstakademin (2003)
Finlands konstnärers 108:e utställning Nuoret 03 /De Unga 03, Konsthallen, Helsingfors (2003)
Olinpaikkaan liittyviä asioita (Saker som har att göra med ens vistelseort), Mältinranta konstcentrum, Tammerfors (2003)

Pris

Kritikerns val, dokumentfilmfestivalen DocPoint (2015)
Statspriset i mediekonst (2014)
Huvudpriset i serien ARTdocumentary, MadelnVideo Festival, Köpenhamn, Danmark (2006)
Publikpriset för dokumentfilm, Entrevues Festival du Film Belfort, Frankrike (2006)
Huvudpriset i tävlingsserien på filmfestivalen Arktisen Upeeta (2005)
Maecenas –gillets pris på De Ungas utställning 03 (2003)

Konstnärsresidens

New Yorks kulturinstituts residens (2015)
MMCA Chandong, National Museum of Modern and Contemporary Art of Korea, Seoul, Sydkorea (2013)
Frankfurts stad, Frankfurt, Tyskland (i samarbete med Hiap) (2010)
Villa Karo, Benin (2007)
AIR Antwerpen, Belgien (I samarbete med Hiap/Frame) (2006)
Jag bodde och arbetade i Finska konstnärsgillets Ateljéstiftelses ateljé Betania åren 2011-2016