Charles Sandison

Ars Fennica 2010

Charles Sandison skapar ljuspoesi

Charles Sandison, ursprungligen från Skotland, representerar den växande generationen av konstnärer i Finland med bakgrund i inflyttning, anpassning till ett nytt hemland och ett nytt språk liksom ett intresse för nya media, datorer och projicerade bilder.

Hans verk är poesi och ornamentik av ljus med starka band till ord och deras betydelser. Han kombinerar det visuella med det skrivna ordet och tar genom orden fram ett annan slags samhällelig dimension.

Perttu Rastas

Född 1969 i Storbritannien

UTBILDNING
1991-1993 Magister i bildkonst, Glasgow School of Art, Storbritannien
1988-1991 Kandidat i bildkonst, konstfotografi, Glasgow School of Art, Storbritannien

PRIVATUTSTÄLLNINGAR
I Finland
2008 Sinuhe, Konstmuseet Ateneum, Helsingfors
2007 Covenant, Aurorasal, Uleåborg
Oma Kuva, Galleria Rajatila, Tammerfors
2004 BBAAaa, Galerie Anhava, projektrum, Helsingfors
Living Rooms, Rum X, Museet för Nutidskonst Kiasma, Helsingfors
Cohesion, Wäinö Aaltonens museum, Åbo
2002 Lacus Somniorum, Galleria Kari Kenetti, Helsingfors

Utomlands
2010 Writing with Light, Yvon Lambert, Paris
2008 Proclamación Solemne, façade projection, Grand Palais, Paris
José Saramago, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brasilien
Systema Naturae, Deus creavit, Linnaeus disposuit, Kulturhuset, Stockholm
Correspondances: Sandison – Monet, Musée d’Orsay Art Contemporain, Paris
José Saramago, Palácio Nacional de Ajuda, Lissabon
2007 José Saramago, Fundación César Manrique, Lanzarote, Spanien
Subtext, CentrePasquArt, Biel, Schweiz
Paik Gallery, Seoul
Cryptozoologies, Gallery Arndt & Partner, Berlin
Utopia, Galerie Yvon Lambert, Paris
2006 The Book of Light, Fundacio La Caxia, Palma de Mallorca, Spanien
Recent Works, Galerie Max Estrella, Madrid
Irakurgela – The Reading Room, Koldo Mitxelena, Donostia – San Sebastian, Spanien
Received Text, Centre pour l’image contemporaine, Geneva, Schweiz
2005 The Blind Watchmaker, Galerie Arndt & Partner, Zürich
Good and Evil, 2YK, Berlin
Galerie Baronian-Frankrikey, Bryssel
Hello World, Galerie Yvon Lambert, New York, USA
Galerie Jean Bernier, Aten
Living Rooms, Cornerhouse Centre for Visual Art, Manchester, Storbritannien
Éigse Carlow, Irland
2004 Projections, Galerie Ulrich Fiedler, Köln, Tyskland
Galerie Thaddaeus Ropac, Salzburg, Österrike
Tribes, Lisson Gallery, London
2003 The Human Array, Galerie Frank, Paris
Axis, Centre d’art Contemporain Georges Pompidou, Cajarc, Frankrike
Broken Light, Lieu d’art Contemporain, Sigean, Frankrike
Living Rooms, Sketch, London
2002 Gallery Baronian-Frankrikey, Bryssel
Nourriture, Artcurial, Hôtel Marcel Dassault, Champs-Elysées, Paris
Good & Evil, Galleria Frank, Paris
Between Heaven and Earth, La Criée centre d’art contemporain, Rennes, Frankrike

GRUPPUTSTÄLLNINGAR
I Finland
2008 Entre chien et loup – at dusk, EMMA – Esbo moderna konstmuseum
Purnu, Orivesi
Konstcenter Honkahovi, Mänttä
2006 Ars 06, Museet för Nutidskonst Kiasma, Helsingfors
Vaiheilla 06, med Teija-Tuulia Ahola, Björneborg
Ljusterapi, Retretti
2005 Ljusterapi, Wäinö Aaltonens museum, Åbo
2004 Mänttä bildkonstfestival
2003 Pirkanmaan 2. triennaali, Tammerfors konstmuseum
2002 Mänttä bildkonsfestival
2001 De Ungas Utställning, Museet för Nutidskonst Kiasma, Helsingfors
2000 Pirkanmaan 1. triennaali, Museum Centre Vapriikki, Tammerfors

Utomlands
2009 Embrace! Denver Art Museum, Colorado, USA
Black Hole, Centro Cultural Andratx, Spanien
Conflicting Tales, Burger Collection, Berlin
Locus Solus, Galerie Yvon Lambert, Paris
Les Silences de l’écriture, Palazzo Dugnani, Milano, Italien
Art-Living Scene, Kunstnernes Hus, Oslo
Au pied de la letter, Domaine départemental de Chamarande, Frankrike
Eye: Material Matters, Pallant House Gallery, Storbritannien
Art Protects, Gallery Yvon Lambert, Paris
Silent Writings, Espace culturel Louis Vuitton, Paris
Quand la première ivresse des succès bruyants… CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux, Frankrike
Nothing is Permenant, La Centrale Electrique – European Centre for Contemporary Art, Bryssel
2008 Speaking Out Loud, Nederlands Instituut voor Mediakunst, Amsterdam
Le Grande Tour, Villa Medici, Rom
Holy Fire, art of the digital age, iMal, Bryssel
Heartquake, Museum on the Seam, Jerusalem
nes privadas, visiones públicas MARCO Museo de Arte Contemporánea de Vigo, Spanien
Blood on Paper, Victoria & Albert Museum, London
Blown Away, Krannert Art Museum, Illinois, USA
El cuerpo (con)sentido: una (re)presentación visual, Centro de Historia de Zaragoza, Spanien
2007 Performa07, the Stephan Weiss Studio, New York, USA
MAXXI Installazioni, the National Museum for the XXI Century Arts, Rom
Il faut rendre à Cézanne, Collection Yves Lambert, Avignon, Frankrike
Utrecht Manifest 2007, Central Museum Utrecht, Nederländerna
Noche en Blanco, Madrid
Miniartexil, Como, Italien
The CB Collection, Roppongi, Tokyo
Art Protects, Galerie Yvon Lambert, Paris
Centro de Arte Contemporáneo de Huarte, Spanien
Centro Arte Contemporanea, Siena, Italien
Summer Exhibition, Royal Academy, London
Art Protects, Gallery Yvon Lambert, Paris
Again: serial practices in contemporary art, Wadsworth Athenaeum Museum of Art,
Hartford, USA
2006 A Tribute to Cézanne, Galerie Yvon Lambert, New York, USA
Contos dixitais, Centro Galego de Arte Contemporánea, Spanien
Hyper Design, 6th Shanghai Biennial, Kina
Extiem, Watou 2006, Poëziezomer, Belgien
Ordering and Seduction, Haus KonstrUKtiv, Zürich
Breaking the Ice, Bonn City Art Museum, Tyskland
All Digital, Museum of Contemporary Art Cleveland, USA
2005 l’art de produire l’art, Le Fresnoy National Studio for Art, Lille, Frankrike
Scrabble, Centro Atlántico de Arte Moderno, Gran Canaria, Spanien
Documentary Creations, Kunstmuseum Luzern, Schweiz
Locus Lophem, Kunsthalle Lophem, Belgien
Corpus Bruges, site specific project, Bruges, Belgien
2004 De leur temps, collections privées françaises, Musée des Beaux-Arts de Tourcoing, Frankrike
Habitat, Galerie Arndt & Partner, Berlin
’Algorithmic Revolution’, ZKM Centre for Art and Media, Karlsruhe, Österrike
Villette Numérique 2004, Paris
Ein Leuchten, Museum Der Moderne Salzburg, Österrike
Panorama 5, Le Fresnoy, Lille, Frankrike
Typo, Moderna Museet, Stockholm
2003 Collection Yvon Lambert, November, Avignon, Frankrike
The International 3, Manchester, Storbritannien
Talking Pieces, Museum Morsbroich, Leverkusen, Tyskland
Sans Commune Mesure, Le Fresnoy, National Studio of Contemporary Arts, Lille, Frankrike
2002 De concert, oeuvres d’une collection privée, Fonds régional d’art contemporain des Pays de la Loire, Frankrike
Avesta Biennale, Sverige
2001 Im Buchstabenfeld Die ZUKunft Der Literatur, Neue Galerie Graz, Österrike
Plateau Of Humankind, Venedigbiennalen, Italien
1994 Museum of Cultural Anxiety, Institute of Contemporary Art, London
1993 Wonderful Life, Lisson Gallery, London
1992 Invisible Cities, Fruitmarket Gallery, Edinburgh, Storbritannien

UNDERVISNING
2003-2004 Le Fresnoy National Studio of Arts, Lille, Frankrike, besökande professor
1997-2001 Tammerfors yrkeshögskola TAMK, linjen för konst- och media, föreståndare för utbildningsprogrammet för konst
1996-1997 Tammerfors yrkeshögskola TAMK, linjen för konst- och media, föreläsare
1992-1995 Glasgow School of Art, Storbritannien, assisterande föreläsare

BIBLIOGRAFI
2010 Au Pied de la Lettre, utställningskatalog
Art Forum, January 2010. Embrace, Denver museum of Art
2009 Årsboken ptah.09, Alvar Aalto stiftelsen, intervju, Timo Valjakka
Les Silences de l’écriture, utställningskatalog, Gilles de Bure. Studio Graphique Louis Vuitton, Paris
Nothing is Permanent, utställningskatalog
Embrace!, utställningskatalog
Quand la premère ivresse des succès bruyants, utställningskatalog
2008 Taikasana, Aamulehti, Tiina Nyrhinen, 6.1.
Sandison/Monet, utställningskatalog. Pub. Argol
Blown Away, utställningskatalog, Dugan and Fox
2007 Este Volumen II de la Colección MUSAC, utställningskatalog
Covenant, utställningskatalog
2006 Ars 06, utställningskatalog
Hyper Design, 6th Shanghai Biennale, utställningskatalog
All Digital, utställningskatalog
Breaking the Ice, utställningskatalog
Irakurgela, utställningskatalog, text av Pavel Buchler & Ana Martínez Collado
2005 ArtForum, October issue
New York Times, Art in Review, 15.07
Corpus Bruges, utställningskatalog
Documentary Creations, utställningskatalog, Kunstmuseum Luzern
Välähdyksiä Wäiskistä, utställningskatalog. Wäinö Aaltonens museum, Finland
2004 De leur temps, collections privées françaises, utställningskatalog, Musée des Beaux-Arts de Tourcoing, Frankrike. ADIAF 2004, s. 332
Framework, The Finnish Art Review, 2/2004, intervju, s.64-69
Exit 16, photo feature
Jamais vu, utställningskatalog, ALPHANT Marianne, Le Fresnoy, s.120
Ten Years, utställningskatalog, Arndt & Partner
Ein Leuchten, utställningskatalog, Museum Der Moderne Salzburg
Art Forum. February, Guitemie Maldonado on Charles Sandison
Helsingin Sanomat, 18.1.
2003 Art Press, s. 87, oktober, Catherine Millet
Talking Pieces, Text und Bild in der neuen kunst, utställningskatalog
Die Welt, 26.012002 Review, Beaux Arts, no. 221, oktober, s. 46
AN magazine, page 22, October
Art Press, no. 283, October, page 29
Flash Art , Aperto Helsinki, maj, vol. XXXIV, num.224
Art Review, May issue 2002, Ossian Ward
Sans Commune Mesure, Image et Texte dans L’art Actuel. Jean-Luc Nancy, Regis Durand, Savine Faupin, Charles Harrison, Alain Fleischer, Jean-Pierre Rehm. Editions Leo Scheer 2002
Between Heaven & Earth, katalog, La Criee center d’ art contemporain.
Photo feature, Zoo magazine, London, issue 12
2001 Im Buch Stabenfeld, Die ZUKunft Der Literature, Peter Weibel. Neue Galerie Graz, Österrike
Black Box Biennial, article by Thomas Lail, Artbyte magazine, September
Genius In Exile, article by Neil Cameron, The Scotsman Newspaper. 19.6.2001
Maila-Katriina Tuominen, Aamulehti Finland
Plateau of Human Kind’, utställningskatalog
Electa Documents, katalog, Finland

DAVID ELLIOTTS UTLÅTANDE

Det var ytterst svårt att utse “vinnaren” bland de fem konstnärerna som kandiderade för Ars Fennica -priset. Det är inte bara det att jag inte ser konsten som en tävling, fast konstnären kan och förvisso bör kämpa med det egna materialet och med sig själv, men jag ombads ju dessutom att göra åtskillnad mellan verk, vilka i fråga om sitt ursprung, media och syften var väsentligen ojämförliga. För mig var detta inte en fråga om en konstnärs kvalitet i jämförelse med en annans, emedan nivån i detta avseende var glädjande enhetlig, utan det gällde snarare min upplevelse av verken i utställningen och att sedan kombinera denna med vad annat om konstnärens tidigare alster jag antingen kunde se direkt eller komma fram till med ledning av samtal och kataloger. Jag inser nu som en följd av detta att jag har tenderat att privilegiera det jag uppfattade som spontant och upplevt, rentav instinktivt, framom sådana verk som är mera reflekterande eller konceptuella.

Från denna synpunkt har jag beslutat att Priset skall tilldelas Charles Sandison, vars verk med titeln Language as a mirror of the world, dvs. Språket som en spegel av världen, är en kraftfull installation av mångfaldigt projicerade ord och ljus som slingrar kring alla ytorna i galleriet där den visas ändlöst återspeglad, så att den upphäver ens normala uppfattning av rymd, av jorden, av himlen eller luften. Intrycket av potentiellt omätlig rymd får åskådaren att tappa andan och är snart sagt sublimt då åskådarens kropp täcks och absorberas av texternas nybarocka krumelurer, oavbrutna rörelser och flerfaldiga innebörder.

I detta verk finns dock också mycket annat utöver de synbarligen slumpmässiga ordgruppernas frenetiska aktivitet och illusionen av eller löftet om en oändlig rymd. Stommen i verket har som sin kraftkälla ett antal datorer, vilka i ett annat sammanhang skulle kunna driva Helsingfors hela trafiksystem, och den är tagen ur uppslagsverket Encyclopaedia Brittanica av år 1911, en utgåva som inte längre regleras av någon upphovsrätt och som har tjänat som grund för många artiklar i dagens Wikipedia. I Sandisons händer blir denna guldgruva av “universell” kunskap ett slags Livets Bok, som han redigerar, bryter sönder, klipper i, stuvar om, kompilerar och upprepar i det oändliga som ett mikrokosmos av själva skapelsen. I det datorprogram som konstnären har tagit fram för att åstadkomma detta ingår ett konstant sorterande av information där ett ord eller en grupp av ord skiljs åt, varefter de jagar varandra i en strävan att återfå ett sammanhang genom att återförenas med sina ursprung.

Många månader behövs för att denna process skall fullbordas. Vid den tidpunkten skulle uppslagsverket bli återställt i sin ursprungliga form, och efter ett ögonblick av stillastående skulle hela processen börja på nytt. Verkligen existentiellt, så långt ….. Men orsaken till att jag har valt ut detta verk ligger mycket djupare. Enligt mig transcenderar Sandison det deprimerande kretsloppet, typ Beckett, av ett trist och brutalt liv med ständig upprepning för att i stället för oss visa på ett rikt och underbart universum, som är fullt av ändlösa möjligheter och kombinationer och som i sin upprinnelse och i sitt slut återigen är ett enda kort andetag.

David Elliott,
Shanghai, den 9 november 2010