Mika Taanila

Ars Fennica 2015

Mika Taanila har gjort ett flertal experimentella musikvideor på 1990-talet. Hans filmer har efter det rört sig i gränslandet mellan det experimentella och dokumentära. Historien är alltid närvarande i hans verk och elementen består i stor utsträckning av fynd eller arkivmaterial. Olika futuristiska utopier ur det förgångna fascinerar Taanila i sin orimlighet. En del av hans dokumentärfilmer behandlar personer som passionerat ger sig hän åt det de gör, såsom den elektroniska konstens pionjär Erkki Kurenniemi, eller Ashprihanal Pekka Aalto som funnit sin livsuppgift i meditativ löpning. Konstnären gör video- och ljudinstallationer där han granskar vetenskapliga processer och teknologins inverkan. Huvudrollen innehas av olika mekaniska händelsekedjor. I sina experimentella kortfilmer fäster Taanila uppmärksamheten vid olika störningar, defekter och förskjutningar i enlighet med avantgardetraditionen. Ur dem utvecklas personliga helheter där ljud och tecken på tid spelar en viktig roll. Taanilas konstnärliga arbete påminner om en upptäcktsresande som outtröttligt undersöker skikten av det förflutna och deras betydelse för verkligheten i nuet.

Leena Kuumola

Född 1965 i Helsingfors
Bor och arbetar i Helsingfors

Utbildning

1985-88
Studier i antropologi, institutionen för kultur- och konstforskning, Helsingfors Universitet
1992
Artenom, Lahtis designinstitut, avdelningen för videofotografering

Film och videografi, i urval

SSEENNSSEESS, 2013, 55’, 2 x 16 mm + HD video, livemusik: Circle
Svartvita filmer, 2013, en serie på 16 fotogram, pigmenttryck
My Silence, 2013, 15’, Apple ProRes
Sexdagarsloppet, 2013, 14’, DCP
Finlands mest elektriska kommun, 2012, 15’, 3 x HD video
Man och vetenskap, 2011, 1’, 16 mm
Skymning, 2010, 6’, 2 x video
Sommerreise, 2006, 3’, 16 mm
Zonen av fullständig förmörkelse, 2006, 6’, 2×16 mm
Verbranntes Land, 2002, 7’, video
Optiskt ljud, 2005, 6’, 35 mm
Stimulus Progression, 2005, 4’, DVD + CD
Framtiden är inte vad den var, 2002, 52’, 35 mm
Fysikalisk ring, 2002, 4’, 35 mm
RoboCup99, 2000, 25’, 35 mm
Futuro – framtidens tillstånd, 1998, 28’, 35 mm
Pori, 1998, 35’, 3 x 16 mm, livemusik: Circle
Thank You for the Music, en film om muzak, 1997, 24’, 35 mm

Separatutställningar

2013
Aikakoneita, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors, -2014
My Silence, Forum Box, Helsingfors
Tomorrow’s New Dawn, CAM, Museum of Contemporary Art, St. Louis, USA
The Most Electrified Town in Finland, TENT, Rotterdam, Nederländerna
2010
Installationer, Galleria Heino, Helsingfors
2008
On The Spot #4, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Tyskland katalog
2007
Zone d’éclipse totale, Dazibao, Centre de photographies actuelles, Montréal, Kanada
2006
Lost and Found, tillsammans med Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen, S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent, Belgien, -2007 katalog
Valotuksia / Exposures, Galleria Heino, Helsingfors
Une histoire saccadée, tillsammans med Erkki Kurenniemi Institut Finlandais, Paris
2005
Human Engineering, Migrosmuseum für Gegenwartskunst, Zürich, Schweiz katalog
Hotel Futuro, Spacex Gallery, Exeter, Storbritannien
2004
The Future Is Not What It Used To Be, HTTP:// Gallery, London
2002
Fysikalisk ring, Kontti, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors

Grupputställningar

2014
Society Acts – The Moderna Exhibition, Moderna Museet i Malmö, Sverige, -2015
Parallax, Laboratorio Arte Alameda, Mexico City
Post Script, De Gouvernestraat, Rotterdam, Nederländerna
A Group Exhibition of Artists’, Films, Carroll / Fletcher, London
Systemics #3. Against the idea of growth, towards poetry (or, how to build a universe that doesn’t fall apart two days later, Kunsthal Aarhus, Danmark
2013
Schriftfilme, ZKM | Museum of Contemporary Art, Karlsruhe, Tyskland, -2014
Glimtar och medvetandeströmmar, Kervo konstmuseum
Aichi Triennial, Nagoya, Japan
Social Videoscapes from the North Looking to the World and Vice versa, Elverket, Ekenäs
Careof DOCVA, Milano, Italien
Version Control, Arnolfini, Bristol, Storbritannien
Systemics Series #1 Certain Peculiar Things and Ideas, Often Failed, or on Machines, Humans and Algorithms, Kunsthal Aarhus , Danmark
TENT, Rotterdam IFFR, Nederländerna
2012
dOCUMENTA 13, Kassel, Tyskland
2011
Architektonika, Hamburger Bahnhof, Berlin, -2012
La chanson, Sevilla Museum of Contemporary Art, Spanien
2008-10
Arctic Hysteria: TranceStates, Visions, and Hallucinations in Contemporary Finnish Art
Kuntsi museum för modern konst, Vasa
DA2 Domus Artium 2002, Salamanca, Spanien
Helsingfors Konsthall
Ludwig Museum, Budapest
P.S.1 Contemporary Art Center, New York, USA
2008
Des usages de la technologie, Quatre artistes finlandais, Espace multimédia Gantner, Bourgogne, Frankrike
New Stance for Tomorrow, Sketch Gallery, London
Kuvan jälkeen, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors, -2009
2007
Wäinö Aaltonens museum, Åbo
Massachusetts Museum of Contemporary Art, USA, -2008
Eclipse, RAM Gallery, IFF Rotterdam, Nederländerna
2006
Dreamlands Burn, Mücsarnok, Budapest, -2007
Ear Appeal, Kunsthalle Wien
Shanghain Biennaali, Shanghai Art Museum, Kina
Thank You for the Music, Gallery Sprüth Magers Lee, London
Lustforlife, The Breeder Gallery, Aten
Tracking the Traces, Leonard & Bina Ellen Art Gallery, Montréal, Kanada
Music for People, Dundee Center for Contemporary Art, Storbritannien
2005
Thank You for the Music, Gallery Sprüth Magers Lee, München, Tyskland, -2006
Sydkarelens konstmuseum, Villmanstrand
2004-05
Capacete Entretenimentos,
Escola de Cinema e Audiovisual Darcy Ribeiro, Rio de Janeiro, Brasilien
Museo de Arte Moderno de Buenos Aires – MAMbA
Museo de Arte de Lima
Lönnströmin taidemuseo, Raumo
Electrohype, Tredje nordiska biennalen för datorbaserad och högteknologisk konst
Göterborgs konstmuseum, Sverige
Malmö konsthall, Sverige
2004
Armeniens centrum för experimentell samtidskonst, Jerevan
Situations construites, Attitudes, Centre d’Art Contemporain Genève, Schweiz
Ipeg.image.sound.machine, Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Heavy Snowflakes, Exteresa Space for Contemporary Art, Mexico City
2003-04
Gokann, 109. Finska konstnärers utställning, fjärde triennalen
Helsingfors Konsthall
Kyotos konstcenter, Japan
Tredje biennalen för samtidskonst i Berlin, KW Institute for Contemporary Art
2003
Prosessi / Process, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors
SonarMatica 10 Years, Sonar, International Festival of Advanced Music and Multimedia Arts, Barcelona, Spanien
Prophetic Corners, The 6th Periferic Biennial
Polytechnic Museum, Iasi, Romanien
Bucharest
2002-03
Todos somos pecadores, Arte Nórdico Contemporáneo
Museo de Arté Contemporáneo, Monterrey, Mexiko
Museo Tamayo, Arte Contemporáneo, Mexico City
Transparente: interni e esterni, Centro Nazionale per le Arti Contemporanee, Rom
Media City 9, Artcite Inc. Gallery, Ontario, Kanada
Popcorn and Politics, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors
2002
Radar, Tyco Brahe Planetarium, Köpenhamn
Animation: videos, Centre d’édition contemporaine, Genève, Schweiz
Ars Electronica / Cyberarts 2002, O.K. Centrum für Gegenwartskunst, Linz, Österrike
Viva Helsingfors, Sonar, International Festival of Advanced Music and Multimedia Arts, Barcelona, Spanien
Manifesta 4, European Biennial of Contemporary Art, Frankfurt/Main, Tyskland
Whirlpool and Surfaces, Art Moscow, Central House of Artists, Moskva
2001
Sjunde biennalen i Istanbul, Turkiet
Voltti, Raumo konstmuseum
Entropy in the Living Room, Stadtgalerie Kiel, Tyskland
Les Années Pop, Centre Pompidou, Paris
2000
Vision & Reality, Louisiana, Danmark, -2001
Ars Electronica, Linz, Österrike
Media Art Fest, S:t Petersburg, Ryssland
The Future Is Now!, Stockholm Art Fair / 1% Artspace
Ektroverde@Galleria Kari Kenetti, Helsingfors
Alien Intelligence, Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors
The Day of the Donkey Day, Transmission Gallery, Glasgow, Storbritannien

Pris

2013
Statens pris för mediakonst
2007
Rävdagarna, första pris vid Finlands första tävling i experimentell film
45th Ann Arbor Film Festival, U.S.A., hedersomnämnande
2005
Tammerfors XXXV filmfestival, första pris i den inhemska tävlingen
2002
Årets konstbok, Finska konstföreningen
Ars Electronica, hedersomnämnande
2000
ZKM Internationaler Medien Kunstpreis, hedersomnämnande
1999
Tammerfors XIX Filmfestival, första pris i den inhemska tävlingen

Representerad

Kanazawa 21st Century Museum of Contemporary Art, Japan
Migrosmuseum für Gegenwartskunst, Zürich, Schweiz
Museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors
Statens konstsamling
Kuopio konstmuseum
Pro Artibus stiftelsen
Privatsamlingar i Finland och i Tyskland

Författarskap

Marko Home & Mika Taanila (red.): Futuro. Tulevaisuuden talo menneisyydestä. Desura 2002
Mika Taanila: Seitsemännen taiteen sivullisia – kokeellinen elokuva Suomessa 1933–1985, i verket Sähkömetsä, Kuvataiteen keskusarkisto, 2007
Ett flertal artiklar om den experimentella filmens och dokumentärens estetik bl.a. i tidskrifterna Filmihullu, Avanto, AVEK ja Peili

Övriga publikationer

Musiikkivyöry: Tulemme sokeiksi, 2009, Ektro Records, cd-samling, ljuinspelningar av kasettalbum 1980-81
Aika & aine, 2006, Reel23, Amsterdam, samlings-dvd med fem kortfilmer
The Dawn of DIMI, 2002, Kinotar & Kiasma, en dvd över Erkki Kurenniemis konst, redaktör Mika Taanila
Erkki Kurenniemi: Äänityksiä 1963-1973, 2002, Love Records, Cd, redaktör Mika Taanila

Övrig verksamhet

Kurator för Avanto-festivalens filmprogram 2000-2008.
Kurator för en omfattande serie på 10 föreställningar av abstrakta film without film-filmer år 2014 vid kortfilmsfestivalen i Oberhaus som ingick i 60-årsjubileets program.
Samlat specialserier av experimentell film till bl.a. DocPoint-filmfestivalen, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Centre for Contemporary Arts i Glasgow, Rotterdams filmfestival, Bristols Cube Cinema, filmfestivalerna i Tammerfors och Uppsala, Kiasma-teatern och Nationella audiovisuella arkivet.

Charles Eschens utlåtande

Mika Taanilas verk är de mest övertygande av alla kandidaternas, tack vare det fullständiga förverkligandet av hans idéer. Han har arbetat med utomordentlig hängivenhet och så väl politiskt som socialt medvetande, för att producera videoarbeten som dokumenterar tiden och rummet och tillika är expressiva verktyg för idéer om det ”goda” och ”onda” samhället. Mika tacklar några av de grundläggande frågorna i det socialdemokratiska europeiska samhället, vad konformism, tolerans och statens makt beträffar. Detta gör han med uttryck som aldrig är retoriska eller abstrakta utan konkreta och exakta. Genom hans verk får betraktaren en chans att observera hur samhället skapar dess kollektiva opinioner och varför detta har en betydelse.

Att välja pristagaren har varit svårt för att alla kandidaterna har sina specifika kvaliteter och skäl varför var och en kunde vara vinnaren. Sist och slutligen har jag ändå beslutat att överräcka Ars Fennica till konstnären som enligt min mening har presterat den fullödigaste helheten verk, där förverkligandet närmast motsvarar de förutsatta avsikterna. Av detta överväldigande skäl, vill jag därför belöna Mika Taanila.