Robert Storr

Asiantuntija 2002

Taiteilija ja kriitikko, New Yorkin Modernin taiteen museon maalaus- ja veistotaiteen osaston vanhempi kuraattori

ANSIOLUETTELO

Opinnot
Robert Storr valmistui Swarthmore Collegesta vuonna 1972 ja suoritti taiteen maisterin tutkinnon Chicagon taideinstituutin koulussa vuonna 1978.

Robert Storr luennoi ahkerasti sekä kotimaassaan että ulkomailla.
Hän on opettanut maalausta, piirustusta, taidehistoriaa ja -kritiikkiä useissa yliopistoissa ja taidekouluissa, mm. Rhode Island School of Designissa, Tyler Art Schoolissa and New York Studio Schoolissa.
Hän on opettajana Harvardin yliopiston jatko-opiskelijoille tarkoitetussa CUNY Graduate Centerissä ja on opettanut myös New Yorkin yliopiston kuraattorien koulutusohjelmassa (The Institute of Fine Arts (NYU), The Bard Center for Curatorial Studies).

Viimeaikaisia näyttelyitä
Viimeksi Robert Storr on toiminut kuraattorina MoMAn järjestämässä Gerhard Richterin maalausten näyttelyssä nimeltä October 18, 1977 ja toimittanut näyttelyluettelon.
Robert Storr oli mukana järjestämässä MoMA 2000 näyttelysarjan toista näyttelykokonaisuutta, Making Choices (1920-1960).
Hänen vastuullaan olivat osastot The Dream of Utopia/Utopia of the Dream, How Simple Can You Get?, Modern Art despite Modernism, New York Salon, Paris Salon, The Raw and the Cooked, ja War.
Hän osallistui Making Choices -luettelon toimittamiseen ja toimitti Modern Art despite Modernism -osaston luettelon.
Vuodesta 1991 vuoteen 2000 hän koordinoi nykytaiteilijoiden teoksille omistettua Projects-näyttelysarjaa.
Parhaillaan hän valmistelee Gerhard Richterin retrospektiiivstä näyttelyä, jonka on määrä olla esillä keväällä 2002.

Näyttelyitä MoMAssa
More Pieces for the Puzzle – Recent Additions to the Collection, 1998
Tony Smith: Architect, Painter, Sculptor, 1998
Chuck Close, 1998
On the Edge: Contemporary Art from the Werner and Elaine Dannheisser Collection, 1997-98
Franz West, 1997
Willem de Kooning: The Late Paintings, The 1980s, 1997
Deformations: Aspects of the Modern Grotesque, 1996
From the Collection: Abstraction, Pure and Impure, 1996
From Bauhaus to Pop: Masterworks Given by Philip Johnson, 1996
Tom Friedman, 1995
Bruce Nauman, 1995
Ann Hamilton, 1994-1995
Mapping, 1994
The Long View: Works from the Painting and Sculpture Collection, 1994
Moira Dryer, 1993
Robert Ryman: Paintings 1955-1993, 1993-94
Georg Herold and Markus Oehlen, 1993
Art Spiegelman, 1991-92
DISLOCATIONS, 1991-92).

Muita näyttelyitä
Crosscurrents: New Art from the Collection of MoMA, 1999, Hara Museum, Tokio
Bruce Nauman, 1998 Sao Paulon Biennaali
New Works for a New Space, ArtPace/The Pace Roberts Foundation for Contemporary Art, Texas 1995
…it’s how you play the game, Exit Art, NY 1994-95
Devil on the Stairs: Looking Back on the Eighties, Institute of Contemporary Art and the Newport Harbor Art Museum 199-92, Susan Rothenberg: 15 years – A Survey, Rooseum, Malmö Ruotsi 1990)
Five Abstract Artists: Moira Dryer, Glenn Goldberg, John Obuck, Rebecca Purdum, Andrew Spence, The New York Studio School 1987.

Esseitä, näyttelyluetteloja
Näyttelyluetteloiden ja esittelyiden lisäksi Robert Storr on kirjoittanut seuraavat teokset:
Philip Guston, Abbeville, 1986
Chuck Close, Rizzoli, 1987
Intimate Geometries: The Work and Life of Louise Bourgeois,Timken/Rizzoli – tulossa.

Kirjan muodossa julkaistuja esseitä ja haastatteluja:

You Are What You Read: Words and Pictures by Raymond Pettibon, Phaidon, 2001
A Worst Case Scenario, Luc Tuymans: Mwana Kitoko [Beautiful White Man], Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, 2001
Foreword, Out of Order, Out of Sight, MIT Press, 1996)
Introduction, Ilya Kabakov: The Man Who Never Threw Anything Away, Abrams, 1996
Louisiana Symposium: Comments,” To Be or Not to Be European: A Louisiana Debate on Modern Art and Culture, The Eleni Nakou Foundation, 1995
Between a Rock and a Hard Place, The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, 1994
No Joy in Mudville, Readings in Modern and Popular Culture, MoMA/Abrams, 1990
Introduction, The Hydrogen Jukebox: Selected Writings of Peter Schjeldahl 1978-1990, University of California Press/Lannan Series 1991
Tilted Arc: Enemy of the People?, Art in the Public Interest, UMI Research Press, 1989.

Muiden taidelaitosten julkaisemiin näyttelyluetteloihin sisältyviä valittuja esseitä vuosilta 1990 – 1997:

The Rules of the Game, Alex Katz: Twenty-Five Years of Painting, The Saatchi Gallery, Lontoo, 1997
Arachne on 20t Street, Louise Bourgeois: Homesickness Jokohaman taidemuseo, 1997
Texas Shuffle, New American Talent 13,Texas Fine Arts Association, 1997
Final Rewind and Fast Forward,” Futuro, Presente, Passato, Venetsian Biennaali 1997
Blind Reckoning, Cartographers: Geo-gnostic Projection for the 21st Century, Nykytaiteen museo Zagreb, Kroatia, 1997
Dizzy Spells, De-Genderism, Setagayan taidemuseo, Tokio, 1997
Furnished Rooms – Inquire Within, David Ireland, Institute for Contemporary Art, Maine College of Art, 1997
Here and Gone, Susan Rothenberg: Pinturas, Museo de Arte Contemporaneo de Monterrey, 1996
On a Symbol of That Which Defies Representation, Judenplatz Wien 1996: Itävallan natsihallinnon (1939-45) juutalaisuhrien muistomerkkikilpailu, Kunsthalle Wien, 1996
Priere de (ne pas) toucher, Femininmasculin, Le Sexe de l’Art, Centre Georges Pompidou, 1995
Architecte du vide, Ilya Kabakov: Installations 1983-1995, Centre Georges Pompidou, 1995
Interview with Robert Storr, Annette Messager: Faire Parade 1971-95, Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris, 1995
Stop-Action Cosmos, Vija Celmins, Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, 1995
You Have to Be Prepared: A Conversation Between David Hammons and Robert Storr, Yardbird Suite: Hammons 93, Williams College Museum of Art, 1994
Make it Real: Notes on Pluralism, Empirical Criticism, and the Present Moment, Seminar Proceedings: Discipline Based on Art Education and Cultural Diversity, Getty Center for Education in the Arts, 1993
”Do the Wrong Thing: Eva Hesse and the Abstract Grotesque, Eva Hesse: A Retrospective, Yale University Art Gallery, 1992
When This You See, Nancy Spero: Woman Breathing, Ulmer Museum, 1992
Martin Puryear: the Hand’s Proportion, (The Art Institute of Chicago/Thames & Hudson, 1991
Two Hundred Beats Per Minute, Jean-Michel Basquiat: Drawings, Robert Miller Gallery, 1990
Some Displeasures of the Text, Life-Size: A Sense of the Real in Recent Art, The Israel Museum, 1990
Fertile Mirrors, Arshile Gorky, 1904-1948), Fundacion Caja de Pensiones, Madrid, and The Whitechapel Art Gallery, Lontoo, 1989-1990).

Lisäksi hän on kirjoittanut näyttelyluetteloesseitä ja artikkeleita mm. seuraavista taiteilijoista:

Francesco Clemente, Lucian Freud, Leon Golub, Felix Gonzalez-Torres, Mike Kelley, Ellsworth Kelly, Anselm Kiefer, Louise Lawler, Robert Mangold, Brice Marden, Steve McQueen, Joan Mitchell, Elizabeth Murray, Bruce Nauman, Jim Nutt, Sigmar Polke, Yvonne Rainer, Charles Ray, Peter Saul ja Rachel Whiteread.

Lehtikirjoituksia
Robert Storr on toiminut Art in America -lehden vakituisena avustajana vuodesta 1981 ja kirjoittanut lehteen artikkeleita mm. Sigmar Polkesta, Elizabeth Murraysta, Francesco Clementestä, Brice Mardenista, Leon Golubista ja Yvonne Rainerista.
Hänen julkisen taiteen ongelmia, kritiikkiä ja globaalia taideyhteisöä käsitteleviä artikkeleitaan lehti on julkaissut vuodesta 1982 lähtien.
Hän on myös Grand Street -lehden vakituinen avustaja ja kirjoittaa usein pariisilaiseen Art Press -lehteen. Hänen kirjoittamiaan arvosteluja ilmestyy säännöllisesti Artforumissa, The Village Voicessa, The New York Timesissa, Parkettissa, Arts Magazinessa, Art & Designissa, Tate/The Art Magazinessa, Interviewissä ja Galleries Magazinessa ja muissa julkaisuissa.
Kuuluessaan vuosina 1985-95 the College Art Associationin Art Journal -lehden toimitusneuvostoon hän toimitti yhdessä toisen päätoimittajan kanssa kaksi taiteen sensuuriin keskittyvää numeroa.

Jäsenyydet, luottamustehtävät
Robert Storr toimii mm. seuraavisssa säätiöissä ja järjestöissä:
The Marie Walsh Sharpe Foundation, neuvottelukunnan jäsen
The MacDowell Colony, johtokunnan jäsen
Skowhegan School of Painting and Sculpture, johtokunnan jäsen
Louis Comfort Tiffany Foundation, johtokunnan jäsen
Atlantic Center for the Arts, kansallisen neuvoston jäsen
Yaddo, johtokunnan jäsen
International Association of Art Critics, jäsen
The Emanuel Hoffmann Foundation, Basel, neuvottelukunnan jäsen
Project Zeitwenden, Stiftung für Kunst und Kultur, Bonn, valitsijakokouksen jäsen.