Mika Taanila

Ars Fennica 2015

Mika Taanila on tehnyt lukuisia kokeellisia musiikkivideoita 1990-luvulla. Niiden jälkeiset elokuvat liikkuvat kokeellisen ja dokumentaarisen välimaastossa. Historia on hänen teoksissaan aina läsnä ja niiden elementteinä on paljon löytö- ja arkistomateriaalia. Erilaiset oman aikansa futuristiset utopiat kiehtovat Taanilaa mahdottomuudessaan. Toiset hänen dokumenttielokuvistaan käsittelevät intohimoisesti asialleen omistautuvia henkilöitä kuten elektronisen taiteen pioneeria Erkki Kurenniemeä tai meditatiivisesta juoksusta elämäntarkoituksen löytänyttä Ashprihanal Pekka Aaltoa. Tieteellisistä prosesseista ja teknologian vaikutusten tarkastelusta syntyy video- ja ääni-installaatioita, joissa pääosassa ovat erilaiset mekaaniset tapahtumaketjut. Kokeellisissa lyhytelokuvissaan Taanila kiinnittää avantgarden perinteen mukaisesti huomiota erilaisiin häiriöihin, virheisiin ja rosoihin. Niistä kehittyy omintakeisia kokonaisuuksia, joissa ajan merkit ja ääni ovat tärkeässä roolissa. Taanilan taiteellinen työskentely tuo mieleen löytöretkeilijän, joka väsymättä tutkii menneisyyden kerrostumia ja niiden merkitystä nykyhetken todellisuuteen.

Leena Kuumola

Mika Taanila on taiteilija, jonka teokset sijoittuvat avantgarde-elokuvan, dokumentarismin ja videotaiteen välimaastoon.

Syntynyt 1965 Helsingissä
Asuu ja työskentelee Helsingissä

Koulutus

1985-88
Antropologian opintoja, kulttuurien tutkimuksen laitos, Helsingin yliopisto

1992
Artenomi, Lahden muotoiluinstituutti, videokuvauksen osasto

Filmo- ja videografia, valikoima

Atomin paluu, 2015, 106’, DCP, yhteisohjaus Jussi Eerolan kanssa, tulossa syksyllä 2015
SSEENNSSEESS, 2013, 55’, 2 x 16 mm + HD video, livemusiikki: Circle
Mustavalkoisia elokuvia, 2013, sarja fotogrammeja, 16 kpl pigmenttivedoksia
My Silence, 2013, 15’, Apple ProRes
Kuuden päivän juoksu, 2013, 14’, DCP
Suomen sähköisin kunta, 2012, 15’, 3 x HD video
Ihminen ja tiede, 2011, 1’, 16 mm
Hämärä, 2010, 6’, 2 x video
Sommerreise, 2006, 3’, 16 mm
Täydellisen pimennyksen vyöhyke, 2006, 6’, 2×16 mm
Verbranntes Land, 2002, 7’, video
Optinen ääni, 2005, 6’, 35 mm
Stimulus Progression, 2005, 4’, DVD + CD
Tulevaisuus ei ole entisensä, 2002, 52’, 35 mm
Fysikaalinen rengas, 2002, 4’, 35 mm
RoboCup99, 2000, 25’, 35 mm
Futuro – tulevaisuuden olotila, 1998, 28’, 35 mm
Pori, 1998, 35’, 3 x 16 mm, livemusiikki: Circle
Thank You for the Music – elokuva muzakista, 1997, 24’, 35 mm

Yksityisnäyttelyt

2015
My Silence, Balzer Projects, Basel, Sveitsi
Silence-Fiction, Fish Galleria, Helsinki

2014
Stimulus Progression (Köln), Temporary Gallery, Saksa

2013
Aikakoneita, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki, -2014, katalogi
My Silence, Forum Box, Helsinki
Tomorrow’s New Dawn, CAM, Museum of Contemporary Art, St. Louis, USA
The Most Electrified Town in Finland, TENT, Rotterdam, Alankomaat

2010
Installaatioita, Galleria Heino, Helsinki

2008
On The Spot #4, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Saksa, katalogi

2007
Zone d’éclipse totale, Dazibao, Centre de photographies actuelles, Montréal, Kanada

2006
Lost and Found, yhdessä Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen kanssa, S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent, Belgia, -2007, katalogi
Valotuksia / Exposures, Galleria Heino, Helsinki
Une histoire saccadée, yhdessä Erkki Kurenniemen kanssa, Institut Finlandais, Pariisi

2005
Human Engineering, Migrosmuseum für Gegenwartskunst, Zürich, Sveitsi, katalogi
Hotel Futuro, Spacex Gallery, Exeter, Iso-Britannia

2004
The Future Is Not What It Used To Be, HTTP:// Gallery, Lontoo

2002
Fysikaalinen rengas, Kontti, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki

Ryhmänäyttelyitä

2015
The Powers That Be, Station Independent Projects, New York City, USA
Typemotion, National Museum of Fine Arts, Taiwan
Lo que ha de venir ya ha llegado, MUSAC, León, Espanja

2014
Society Acts –The Moderna Exhibition, Moderna Museet Malmö, Ruotsi, -2015
Parallax, Laboratorio Arte Alameda, Mexico City
Post Script, De Gouvernestraat, Rotterdam, Alankomaat
A Group Exhibition of Artists’, Films, Carroll / Fletcher, Lontoo
Systemics #3. Against the idea of growth, towards poetry (or, how to build a universe that doesn’t fall apart two days later, Kunsthal Århus, Tanska

2013
Schriftfilme, ZKM | Museum of Contemporary Art, Karlsruhe, Saksa, -2014Vilkettä ja tajunnanvirtaa, Keravan taidemuseo
Aichi Triennial, Nagoya, Japani
Social Videoscapes from the North Looking to the World and Vice versa, Elverket, Tammisaari
Careof DOCVA, Milan, Italia
Version Control, Arnolfini, Bristol, Iso-Britannia
Systemics Series #1 Certain Peculiar Things and Ideas, Often Failed, or on Machines, Humans and Algorithms, Kunsthal Århus, Tanska
TENT, Rotterdam IFFR, Alankomaat

2012
dOCUMENTA 13, Kassel, Saksa

2011
Architektonika, Hamburger Bahnhof, Berliini, Saksa, -2012
La chanson, Sevilla Museum of Contemporary Art, Espanja

2008-10
Arctic Hysteria: TranceStates, Visions, and Hallucinations in Contemporary Finnish Art
Kuntsin modernin taiteen museo, Vaasa
DA2 Domus Artium 2002, Salamanca, Espanja
Helsingin Taidehalli
Ludwig Museum, Budapest
P.S.1 Contemporary Art Center, New York, USA

2008
Des usages de la technologie, Quatre artistes finlandais, Espace multimédia Gantner, Bourgogne, Ranska
New Stance for Tomorrow, Sketch Gallery, Lontoo
Kuvan jälkeen, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki, -2009

2007
Wäinö Aaltosen museo, Turku
Massachusetts Museum of Contemporary Art, USA, -2008
Eclipse, RAM Gallery, IFF Rotterdam, Alankomaat

2006
Dreamlands Burn, Mücsarnok, Budapest, -2007
Ear Appeal, Kunsthalle Wien
Shanghain Biennaali, Shanghai Art Museum, Kiina
Thank You for the Music, Gallery Sprüth Magers Lee, Lontoo
Lustforlife, The Breeder Gallery, Ateena
Tracking the Traces, Leonard & Bina Ellen Art Gallery, Montréal, Kanada
Music for People, Dundee Center for Contemporary Art, Iso-Britannia

2005
Thank You for the Music, Gallery Sprüth Magers Lee, München, Saksa, -2006
Etelä-Karjalan taidemuseo, Lappeenranta

2004-05
Capacete Entretenimentos, Escola de Cinema e Audiovisual Darcy Ribeiro, Rio de Janeiro, Brasilia
Museo de Arte Moderno de Buenos Aires – MAMbA Museo de Arte de Lima
Lönnströmin taidemuseo, Rauma
Electrohype, 3. tietokoneisiin ja korkeaan teknologiaan pohjautuvan taiteen pohjoismainen biennaali, Göteborgin taidemuseo, Ruotsi, Malmön taidehalli, Ruotsi

2004
Armenian kokeellisen nykytaiteen keskus, Jerevan
Situations construites, Attitudes, Centre d’Art Contemporain Genève, Sveitsi
Ipeg.image.sound.machine, Künstlerhaus Bethanien, Berliini
Heavy Snowflakes, Exteresa Space for Contemporary Art, Mexico City

2003-04
Gokann, 109. Suomen taiteilijain näyttely, 4. triennaali, Helsingin Taidehalli
Kyoton taidekeskus, Japani
3. Berliinin nykytaiteen biennaali, KW Institute for Contemporary Art

2003
Prosessi / Process, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
SonarMatica 10 Years, Sonar, International Festival of Advanced Music and Multimedia Arts, Barcelona, Espanja
Prophetic Corners, The 6th Periferic Biennial
Polytechnic Museum, Iasi, Romania, Bucharest

2002-03
Todos somos pecadores, Arte Nórdico Contemporáneo Museo de Arté Contemporáneo, Monterrey, Meksiko, Museo Tamayo, Arte Contemporáneo, Mexico City
Transparente: interni e esterni, Centro Nazionale per le Arti Contemporanee, Rooma
Media City 9, Artcite Inc. Gallery, Ontario, Kanada
Popcorn and Politics, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki

2002
Radar, Tyco Brahe Planetarium, Kööpenhamina
Animation: videos, Centre d’édition contemporaine, Genève, Sveitsi
Ars Electronica / Cyberarts 2002, O.K. Centrum für Gegenwartskunst, Linz, Itävalta
Viva Helsinki, Sonar, International Festival of Advanced Music and Multimedia Arts, Barcelona, Espanja
Manifesta 4, European Biennial of Contemporary Art, Frankfurt/Main, Saksa
Whirlpool and Surfaces, Art Moscow, Central House of Artists, Moskova

2001
7. Istanbulin Biennaali, Turkki
Voltti, Rauman taidemuseo
Entropy in the Living Room, Stadtgalerie Kiel, Saksa
Les Années Pop, Centre Pompidou, Pariisi

2000
Vision & Reality, Louisiana, Tanska, -2001
Ars Electronica, Linz, Itävalta
Media Art Fest, Pietari, Venäjä
The Future Is Now!, Stockholm Art Fair / 1% Artspace
Ektroverde@Galleria Kari Kenetti, Helsinki
Alien Intelligence, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
The Day of the Donkey Day, Transmission Gallery, Glasgow, Iso-Britannia

PALKINTOJA

2015
ARS FENNICA

2013
Mediataiteen valtionpalkinto

2007
Kettupäivät, pääpalkinto Suomen ensimmäisessä kokeellisen elokuvan kilpailussa
45th Ann Arbor Film Festival, U.S.A., kunniamaininta

2005
Tampere XXXV Film Festival, kotimaisen kilpailun pääpalkinto

2002
Vuoden taidekirja, Suomen Taideyhdistys
Ars Electronica, kunniamaininta

2000
ZKM Internationaler Medien Kunstpreis, kunniamaininta

1999
Tampere XIX Film Festival, kotimaisen kilpailun pääpalkinto

TEOKSIA KOKOELMISSA

Kanazawa 21st Century Museum of Contemporary Art, Japani
Migrosmuseum für Gegenwartskunst, Zürich, Sveitsi
Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
Valtion taidekokoelma
Kuopion taidemuseo
Pro Artibus -säätiö
Yksityiskokoelmat Suomessa ja Saksassa

Kirjoittajana

Marko Home & Mika Taanila (toim.): Futuro. Tulevaisuuden talo menneisyydestä. Desura 2002
Mika Taanila: Seitsemännen taiteen sivullisia – kokeellinen elokuva Suomessa 1933-1985, teoksessa Sähkömetsä, Kuvataiteen keskusarkisto, 2007
Lukuisia artikkeleita kokeellisen elokuvan, videotaiteen ja dokumenttielokuvan estetiikasta mm. Filmihullu, Avanto, AVEK ja Peili -lehdissä

Muita julkaisuja

Stimulus Progression, 2015, Apparent Extent / Badischer Kunstverein, 10” vinyyli EP
Musiikkivyöry: Tulemme sokeiksi, 2009, Ektro Records, cd-kokoelma kasettialbumeiden äänityksistä 1980-81
Aika & aine, 2006, Reel23, Amsterdam, viiden lyhytelokuvan kokoelma-dvd
The Dawn of DIMI, 2002, Kinotar & Kiasma, Erkki Kurenniemen taidetta käsittelevä dvd, toimittanut Mika Taanila
Erkki Kurenniemi: Äänityksiä 1963-1973, 2002, Love Records, Cd, toimittanut Mika Taanila

Muu toiminta

Avanto-festivaalin elokuvaohjelmiston kuraattori 2000-08
Kuratoi vuonna 2014 laajan 10 näytöksen sarjan käsitteellisiä film without film -elokuvia Oberhausenin lyhytelokuvafestivaalin 60. juhlavuoden ohjelmistoon
Koonnut kokeellisen elokuvan esityssarjoja mm. DocPoint -festivaalille, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpenille, Centre for Contemporary Arts is Glasgow’lle, Rotterdamin elokuvajuhlille, Bristolin Cube Cinemalle, Tampereen ja Uppsalan elokuvajuhlille, Kiasma-teatterille ja Kansalliselle audiovisuaaliselle instituutille

Charles Eschenin lausunto

Viiden ehdokkaan joukosta Mika Taanila on parhaiten vakuuttanut minut teoksillaan, joissa hänen ideansa ovat saaneet täysipainoisen toteutuksen. Hän on työskennellyt suurella antaumuksella poliittisesti ja yhteiskunnallisesti tiedostavana taiteilijana, ja hänen videoteoksensa ovat sekä tietyn ajan ja paikan dokumentteja että ilmaisuvälineitä, joilla tutkitaan käsitteitä ”hyvä” ja ”paha” yhteiskunta. Mika on tarttunut moniin nykyajan demokraattisen, eurooppalaisen yhteiskunnan perustaviin kysymyksiin ja pohtii niitä konservatismin, suvaitsevaisuuden ja valtion määräysvallan kannalta. Hänen lähestymistapansa ei ole koskaan retorinen eikä abstrakti, vaan konkreettinen ja täsmällinen. Hänen teostensa kautta yleisö saa mahdollisuuden tarkkailla, kuinka yhteiskunnan kollektiivinen mielipide muodostuu ja miksi sen muodostumisprosessi on merkityksellinen.

Valintapäätöksen tekeminen oli vaikeaa, koska jokaisella ehdokkaalla on tiettyjä ominaisuuksia, joiden vuoksi olisi perusteltua antaa palkinto juuri hänelle. Lopulta päätin kuitenkin antaa Ars Fennica -palkinnon sille taiteilijalle, jolla on mielestäni kaikkein täysimittaisin tuotanto, ja joka on onnistunut tuomaan teostensa intentiot lähimmäksi niiden toteutusta. Tästä ratkaisevasta syystä haluan ojentaa palkinnon Mika Taanilalle.