Charles Sandison

Ars Fennica 2010

Charles Sandison tekee valorunoutta

Skotlannista kotoisin oleva Charles Sandison edustaa sitä kasvavaa taiteilijapolvea Suomessa, jonka taustalta löytyy maahanmuutto, sopeutuminen uuteen kotimaahan ja kieleen sekä kiinnostus uuteen mediaan, tietokoneeseen ja projisoituun kuvaan.

Hänen teoksensä ovat valorunoutta, valo-ornamentiikkaa, joissa on vahva sitoutuminen sanaan ja sen merkityksiin, joka tuo visuaalisuuden rinnalle kirjoitetun sanan ja sen kautta toisenlaisen yhteiskunnallisen ulottuvuuden.

Perttu Rastas

Syntynyt 1969 Skotlannissa
Asuu ja työskentelee Tampereella

KOULUTUS
1991 – 1993
M.F.A., Glasgow School of Art, Englanti
1988 – 1991
B.F.A., taidevalokuvaus, Glasgow School of Art, Englanti

TULEVIA NÄYTTELYITÄ
2011
Ars Fennica –palkintonäyttely, Hämeenlinnan taidemuseo
Singaporen biennaali
Blink! Light, Sound and the moving image Denver Art Museum, USA
Mirror Yvon Lambert, New York
Paradise Istanbul Modern, Turkki
2010
Palazzo Spada, Rooma, julkisivuprojektio

YKSITYISNÄYTTELYT
SUOMESSA
2010
Figurehead, Peabody Essex Museum, Salem, Massachusetts, USA
Writing with Light, Yvon Lambert. Paris
The River, Musée du Quai Branly, Paris
2008
Sinuhe, Ateneumin taidemuseo, Helsinki
2007
Covenant, Aurora-sali, Oulu
Oma Kuva, Galleria Rajatila, Tampere
2004
BBAAaa, Galerie Anhava, projektihuone, Helsinki
Living Rooms, Huone X, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
Cohesion, Wäinö Aaltosen museo, Turku
2002
Lacus Somniorum, Galleria Kari Kenetti, Helsinki

ULKOMAILLA
2010
Writing with Light, Yvon Lambert, Pariisi
The River, Musée du Quai Branly, Pariisi
Figurehead, Peabody Essex Museum, Salem, Massachusetts, USA
Éigse VISUAL Centre for Contemporary Art, Carlow, Irlanti
2008
Proclamación Solemne, façade projection, Grand Palais, Pariisi
José Saramago, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brasilia
Systema Naturae, Deus creavit, Linnaeus disposuit, Kulturhuset, Tukholma
Correspondances: Sandison – Monet, Musée d’Orsay Art contemporain, Pariisi
José Saramago, Palácio Nacional de Ajuda, Lissabon
2007
José Saramago, Fundación César Manrique, Lanzarote, Espanja
Subtext, CentrePasquArt, Biel, Sveitsi
Paik Gallery, Soul
Cryptozoologies, Gallery Arndt & Partner, Berliini
Utopia, Galerie Yvon Lambert, Pariisi
2006
The Book of Light, Fundacio La Caixa, Palma de Mallorca, Espanja
Recent Works, Galerie Max Estrella, Madrid
Irakurgela – The Reading Room, Koldo Mitxelena, Donostia – San Sebastian, Espanja
Received Text, Centre pour l’image contemporaine, Geneve, Sveitsi
2005
The Blind Watchmaker, Galerie Arndt & Partner, Zürich
Good and Evil, 2YK, Berliini
Galerie Baronian-Francey, Bryssel
Hello World, Galerie Yvon Lambert, New York, USA
Galerie Jean Bernier, Ateena
Living Rooms, Cornerhouse, Centre for Visual Art, Manchester, Englanti
Éigse Carlow, Irlanti
2004
Projections, Galerie Ulrich Fiedler, Köln, Saksa
Galerie Thaddaeus Ropac, Salzburg, Itävalta
Tribes, Lisson Gallery, Lontoo
2003
The Human Array, Galerie Frank, Pariisi
Axis, Centre d’art Contemporain Georges Pompidou, Cajarc, Ranska
Broken Light, Lieu d’art Contemporain, Sigean, Ranska
Living Rooms, Sketch, Lontoo
2002
Gallery Baronian-Francey, Bryssel
Nourriture, Artcurial, Hôtel Marcel Dassault, Champs-Elysées, Pariisi
Good & Evil, Galleria Frank, Pariisi
Between Heaven and Earth, La Criée centre d’art contemporain, Rennes, Ranska

RYHMÄNÄYTTELYT
SUOMESSA
2010
Ars Fennica 2010 –ehdokkaat, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
2008
Entre chien et loup – at dusk, EMMA – Espoon modernin taiteen museo
Purnu, Orivesi
Taidekeskus Honkahovi, Mänttä
2006
Ars 06, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
Vaiheilla 06, Teija-Tuulia Aholan kanssa, Pori
Valohoitoa, Retretti
2005
Valohoitoa, Wäinö Aaltosen museo, Turku
2004
Mäntän kuvataideviikot
2003
Pirkanmaan 2. Triennaali, Tampereen taidemuseo
2002
Mäntän kuvataideviikot
2001
Nuorten Näyttely, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki
2000
Pirkanmaan 1. Triennaali, Museokeskus Vapriikki, Tampere

ULKOMAILLA
2010
Odyssey of Light, Galerie Messine. Pariisi
Systematic, 176 Zabludowicz Collection, Lontoo
Esprit, es-tu là? Galerie Christophe Gaillard, Pariisi
Changing the World, Arndt, Berlin
De Matisse à Barcelo la collection Lambert en Avignon, Musée de Vence – Château de Villeneuve. Ranska
Jouvences, Château d’Ardelay, Ville Les Herbiers, Ranska
L’océan, visions d’artistes du XIXe au XXIe siècle, Le Bellevue. Biarritz, Ranska
2009
Embrace! Denver Art Museum, Colorado, USA
Black Hole, Centro Cultural Andratx, Espanja
Conflicting Tales, Burger Collection, Berliini
Locus Solus, Galerie Yvon Lambert, Pariisi
Les Silences de l’écriture, Palazzo Dugnani, Milano, Italia
Art-Living Scene, Kunstnernes Hus, Oslo
Au pied de la letter, Domaine départemental de Chamarande, Ranska
Eye: Material Matters, Pallant House Gallery, Englanti
Art Protects, Gallery Yvon Lambert, Pariisi
Silent Writings, Espace culturel Louis Vuitton, Pariisi
Quand la première ivresse des succès bruyants… CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux, Ranska
Nothing is Permenant, La Centrale Electrique – European Centre for Contemporary Art, Bryssel
2008
Speaking Out Loud, Nederlands Instituut voor Mediakunst, Amsterdam
Le Grande Tour, Villa Medici. Rooma
Holy Fire, art of the digital age, iMal, Bryssel
Heartquake, Museum on the Seam, Jerusalem
nes privadas, visiones públicas MARCO Museo de Arte Contemporánea de Vigo, Espanja
Blood on Paper, Victoria & Albert Museum, Lontoo
Blown Away, Krannert Art Museum, Illinois, USA
El cuerpo (con)sentido: una (re)presentación visual, Centro de Historia de Zaragoza, Espanja
2007
Performa07, The Stephan Weiss Studio, New York, USA
MAXXI Installazioni, The National Museum for the XXI Century Arts, Rooma
Il faut rendre à Cézanne, Collection Yves Lambert, Avignon, Ranska
Utrecht Manifest 2007, Central Museum Utrecht, Alankomaat
Noche en Blanco, Madrid
Miniartexil, Como, Italia
The CB Collection, Roppongi, Tokio
Art Protects, Galerie Yvon Lambert, Pariisi
Centro de Arte Contemporáneo de Huarte, Espanja
Centro Arte Contemporanea, Siena, Italia
Summer Exhibition, Royal Academy, Lontoo
Art Protects, Gallery Yvon Lambert, Pariisi
Again: serial practices in contemporary art, Wadsworth Athenaeum Museum of Art, Hartford, USA
2006
A Tribute to Cézanne, Galerie Yvon Lambert, New York, USA
Contos dixitais, Centro Galego de Arte Contemporánea, Espanja
Hyper Design, 6. Shanghain Biennaali, Kiina
Extiem, Watou 2006 Poëziezomer, Belgia
Ordering and Seduction, Haus Konstruktiv, Zürich
Breaking the Ice, Bonn City Art Museum, Saksa
All Digital, Museum of Contemporary Art Cleveland, USA
2005
l’art de produire l’art, Le Fresnoy National Studio for Art, Lille, Ranska
Scrabble, Centro Atlántico de Arte Moderno, Gran Canaria, Espanja
Documentary Creations, Kunstmuseum Luzern, Sveitsi
Locus Lophem, Kunsthalle Lophem, Belgia
Corpus Bruges, site specific project, Bruges, Belgia
2004
De leur temps, collections privées françaises, Musée des Beaux-Arts de Tourcoing, Ranska
Habitat, Galerie Arndt & Partner, Berliini
Algorithmic Revolution, ZKM Centre for Art and Media, Karlsruhe, Itävalta
Villette Numérique 2004, Pariisi
Ein Leuchten, Museum Der Moderne Salzburg, Itävalta
Panorama 5, Le Fresnoy, Lille, Ranska
Typo, Moderna Museet, Tukholma
2003
Collection Yvon Lambert, November, Avignon, Ranska
The International 3, Manchester, Englanti
Talking Pieces, Museum Morsbroich, Leverkusen, Saksa
Sans Commune Mesure, Le Fresnoy, National Studio of Contemporary Arts, Lille, Ranska
2002
De concert, oeuvres d’une collection privée, Fonds régional d’art contemporain des Pays de la Loire, Ranska
Avesta Biennale, Ruotsi
2001
Im Buchstabenfeld Die Zukunft Der Literatur, Neue Galerie Graz, Itävalta
Plateau Of Humankind, 49. Venetsian Biennaali, Italia
1994
Museum of Cultural Anxiety, Institute of Contemporary Art, Lontoo
1993
Wonderful Life, Lisson Gallery, Lontoo
1992
Invisible Cities, Fruitmarket Gallery, Edinburgh, Englanti

PALKINNOT
2010
Ars Fennica –palkinto

OPETUS- JA MUITA TYÖTEHTÄVIÄ
2003-04
Le Fresnoy National Studio of Arts, Lille, Ranska, vieraileva professori
1997-01
Tampereen ammattikorkeakoulun taide ja viestintä, kuvataideosaston johtaja
1996-97
Tampereen ammattikorkeakoulun taide ja viestintä, luennoitsija
1992-95
Glasgow School of Art, Skotlanti, avustava luennoitsija

KIRJALLISUUTTA
2010
Au Pied de la Lettre, näyttelykatalogi
Art Forum, January 2010. Näyttelyarvostelu,
Systematic, näyttelykatalogi
Embrace, Denver museum of Art
2009
ptah.09, haastattelu, Timo Valjakka
Les Silences de l’écriture, näyttelykatalogi. Gilles de Bure. Studio Graphique Louis Vuitton, Paris
Nothing is Permanent, näyttelykatalogi
Embrace!, näyttelykatalogi
Quand la premère ivresse des succès bruyants, näyttelykatalogi
2008
Taikasana, Aamulehti, Tiina Nyrhinen, 6.1.2008
Sandison/Monet, näyttelykatalogi. Toim. Argol
Blown Away, näyttelykatalogi, Dugan and Fox
2007
Este Volumen II de la Colección MUSAC, näyttelykatalogi, ACTAR
Covenant, näyttelykatalogi
2006
Ars 06, näyttelykatalogi
Hyper Design, 6th Shanghai Biennale, näyttelykatalogi
All Digital, näyttelykatalogi
Breaking the Ice, näyttelykatalogi
Irakurgela, näyttelykatalogi, text by Pavel Buchler & Ana Martínez Collado,
2005
ArtForum, October issue
New York Times, Art in review, 15.07
Corpus Bruges, näyttelykatalogi
Documentary Creations, näyttelykatalogi, Kunstmuseum Luzern
Välähdyksiä Wäiskistä, näyttelykatalogi. Wäinö Aaltosen museo, Suomi
2004
De leur temps, collections privées françaises, näyttelykatalogi, Musée des Beaux-Arts de Tourcoing. France. ADIAF 2004, p. 332
Framework, The Finnish Art Review, 2/2004
Exit 16, photo feature
Jamais vu, näyttelykatalogi, ALPHANT Marianne, Le Fresnoy, s.120
Ten Years, näyttelykatalogi, Arndt & Partner
Ein Leuchten, näyttelykatalogi, Museum Der Moderne Salzburg
Art Forum. February, Guitemie Maldonado on Charles Sandison
Helsingin Sanomat, 18.1.2004
2003
Art Press, s. 87, lokakuu, Catherine Millet
Talking Pieces. Text und Bild in der neuen kunst, näyttelykatalogi
2002
Die Welt, 26.012002 Review, Beaux Arts, no. 221, October, s. 46
AN magazine, s. 22, Lokakuu
Art Press, nro. 283, lokakuu, s. 29
Flash Art, Aperto Helsinki, toukokuu, vol. XXXIV, nro. 224
Art Review, toukokuu 2002, Ossian Ward
Sans Commune Mesure, Image et Texte dans L’art Actuel. Jean-Luc Nancy, Regis Durand, Savine
Faupin, Charles Harrison, Alain Fleischer, Jean-Pierre Rehm. Toim. Leo Scheer 2002
Between Heaven & Earth, näyttelykatalogi, La Criee center d’ art contemporain.
Photo Feature, Zoo magazine, London, issue 12
2001
Im Buch Stabenfeld, Die Zukunft Der Literatur, Peter Weibel. Neue Galerie Graz, Itävalta
Black Box Biennial, article by Thomas Lail, Artbyte magazine, syyskuu
Genius In Exile, Neil Cameron, The Scotsman Newspaper. 19.6.2001
Maila-Katriina Tuominen, Aamulehti
Plateau of Human Kind, näyttelykatalogi
Electa Documents, näyttelykatalogi

DAVID ELLIOTTIN LAUSUNTO

”Voittajan” valitseminen Ars Fennica -palkinnon viiden taiteilijakandidaatin joukosta oli erittäin vaikea tehtävä. Ensinnäkin uskon vakaasti, että taide ei ole kilpailua, vaikka se usein on ja sen tuleekin olla taitelijan kamppailua oman materiaalinsa ja minuutensa kanssa. Lisäksi tehtäväni oli asettaa paremmuusjärjestykseen teoksia, joiden syntyhistoria, ilmaisukeinot ja tarkoitusperät olivat lähtökohtaisesti yhteismitattomia. Vaikeuksia eivät tuottaneet taiteilijoiden laadulliset erot – siinä mielessä taso oli ilahduttavan yhtenäinen – vaan pikemminkin se, miten itse koin näyttelyn teokset ja miten yhdistin tämän kokemukseni taiteilijoiden aikaisempaan tuotantoon, jota saatoin joko nähdä omin silmin tai lähestyä keskustelujen ja katalogien perusteella. Nyt jälkeenpäin huomaan, että olen valintaprosessin kuluessa asettanut etusijalle teokset, jotka ovat näyttäytyneet minulle hetkellisinä, elämyksellisinä ja jopa vaistonvaraisina, sen sijaan että olisin suosinut pohdiskelevampaa ja käsitteellisempää lähestymistapaa.

Tästä näkökulmasta olen päättänyt myöntää palkinnon Charles Sandisonille, jonka teos Language as a mirror of the world (Kieli maailman peilinä), suonikas installaatio, useilla eri projektoreilla heijastettuja sanoja ja valoa, luikertelee gallerian kaikilla pinnoilla, näyttäytyy ja heijastuu loputtomiin kumoten kaiken normaalin tajun tilasta, maasta, taivaasta ja ilmasta. Teoksen luoma hengästynyt vaikutelma potentiaalisesta avaruudesta lähentelee täydellisyyttä, kun katsojan vartalo peittyy ja imeytyy mukaan uusbarokkimaisiin kiemuroihin, lakkaamattomaan liikkeeseen ja tekstien päällekkäisiin merkityksiin.

Silti teoksessa on paljon muutakin kuin vain näköjään satunnaisten sanaryhmien vimmainen kiihko ja äärettömän avaruuden illuusio. Taiteilija on valjastanut käyttöönsä useita tietokoneita, jotka yhdessä kykenisivät valvomaan vaikkapa Helsingin koko liikennejärjestelmää. Teoksen tekstimateriaali on peräisin vuoden 1911 Encyclopaedia Britannicasta, laitoksesta jonka tekijänoikeussuoja on rauennut, ja johon monet nykyisen Wikipedian artikkeleista perustuvat. Sandisonin käsissä tästä ”universaalin” tiedon aarreaitasta tulee kuin Elämän kirja, jota voidaan toimittaa, leikellä, pirstoa ja limittää kerroksittain – ja joka toistuu loputtomiin kuin itsensä luomistyön mikrokosmos. Taiteilijan tähän tarkoitukseen kehittelemä tietokoneohjelma lajittelee lakkaamatta informaatiota, jossa sanat tai sanaryhmät ensin erotetaan toisistaan, minkä jälkeen ne ajavat toisiaan takaa saavuttaakseen taas koherenssin ja päästäkseen takaisin alkukotiinsa.

Prosessiin kuluu monta kuukautta. Lopulta sanakirja palautuu alkuperäiseen muotoonsa, ja lyhyen hengähdystauon jälkeen prosessi alkaa taas alusta. Varsin eksistentiaalista siis… Syy, jonka vuoksi olen tämän teoksen valinnut, menee kuitenkin paljon syvemmälle. Minun näkemykseni mukaan Sandison ylittää masentavan beckettiläisen kehän, jossa tympeä, brutaali elämä toistuu toistumistaan. Hän luo vaikutelman runsaasta, ihmeellisestä maailmankaikkeudesta, joka pursuu loputtomia mahdollisuuksia ja yhdistelmiä – ja jonka alku- ja loppupisteenä on yksi ainoa kevyt henkäys.

David Elliott,
Shanghai, 9.11.2010