Branislava Andjelkovic

Asiantuntija 2011

Vuoden 2011 Ars Fennica –palkinnonsaajan valitsee serbialainen museonjohtaja Branislava Andjelkovic. Hän on taidehistorioitsija, kuraattori ja kirjoittaja. Andjelkovicin keskeisiä kiinnostuksen kohteita ovat feministiset visuaaliset teoriat, nykytaide, kulttuuri- ja museopolitiikka, esittämisen strategiat, taide ja ideologia totalitaarisissa järjestelmissä ja modernistinen taide Jugoslavian alueella

Vuodesta 2001 Branislava Andjelkovic on toiminut Belgradin nykytaiteen museon www.msub.org.rs/en johtajana. Hänen kautensa alkoi museon mittavalla jälleenrakennuksella ja laajennuksella.

Branislava Andjelkovic on toiminut usean kansainvälisen näyttelyn kuraattorina ja komissaarina. Vuonna 2002 hän toimi Jugoslavian osaston komissaarina São Paulon biennaalissa, Brasiliassa ja vuonna 2003 Jugoslavian paviljongin kuraattorina ja komissaarina Venetsian biennaalissa Italiassa.

Branislava Andjelkovic on ahkera taidekirjoittaja, jonka tekstejä on julkaistu Serbian lisäksi mm. Kreikassa, Saksassa, Ruotsissa, Itävallassa ja Isossa Britanniassa. Häneltä on julkaisu esseitä ja kritiikkejä näyttelykatalogeissa sekä sanoma- ja aikakauslehdissä ja hän on esiintynyt lukuisissa televisio- ja radio-ohjelmissa.

Branislava Andjelkovic vierailee maassamme 4.-7.4. tutustumassa Ars Fennica 2011 ehdokkaisiin näiden työhuoneilla.

Syntynyt 1966 Belgradissa

Branislava Andjelkovic on taidehistorijoitsija, kuraattori ja kirjoittaja. Hän on toiminut Belgradin nykytaiteen museon johtajana vuodesta 2001 lähtien.

AMMATILLINEN KOKEMUS
2001- Belgradin nykytaiteen museon johtaja
1998- Naistutkimuksen luennoitsija, Belgradin yliopisto
1999-2001 Nykytaiteen keskuksen näyttelyiden ja kulttuurivaihdon osaston johtaja, Belgrad
1999-2003 Luennoitsija ja perustajajäsen, Taidehistorian ja –teorian koulu, Belgrad
1994-1998 Apulaisjohtaja ja koordinaattori, Soros Centre for Contemporary Art, Belgrad
1998-1999 Toimittaja, New Moment -lehti, Belgrad
1989-1991 Radiotoimittaja, Radio B92, Belgrad

KOULUTUS
1992-1993 University of Southampton, Iso-Britannia
1987-1991 Filosofinen tiedekunta, Belgradin yliopisto

PROJEKTEJA
2009 50. lokakuun salonki, Belgrad, taiteellinen johtaja
2005 “On Normality. Art in Serbia 1989-2001”, kuraattori
2003 Jugoslavian paviljonki, Venetsian Biennaali, Italia, kuraattori ja komissaari
2002 “Yugoslav Artistic Space, 1900-1991”, Belgradin nykytaiteen museo, kuraattori
São Paulon biennaali, Brasilia, Jugoslavian komissaari
Taide Balkanin maissa, Thessalonikin nykytaiteen museo, Kreikka, kuraattori
2001 “Konverzacija” (The Short Notice Show), Belgradin nykytaiteen museo, kuraattori
Belgradin nykytaiteen museon uudistus, projektin johtaja
2000 Serbian kulttuuripolitiikka ja -tuotanto -konferenssi, pääkoordinaattori ja -puhuja, Belgrad
1999 “Balkan Art Generator”, Cultural Centre De Zeyp, Brysseli, kuraattori
1997 “Murder1” ,CZKD, Belgrad, kuraattori
“Map Room”, Michaelis Art Gallery, Kapkaupunki, Etelä-Afrikka, kuraattori
“Belgrade Experience”, Freedom Forum European Centre, Lontoo, kuraattori
1995 “Map Room”, DOB Gallery, Belgrad, kuraattori
1993- Kuratoinut lukuisia yksityis- ja yhteisnäyttelyitä

JULKAISUJA
2002 Introduction to Feminist Visual Theories, CCAb, Belgrad (toimittaja);
“History of Art and Feminist Visual theories”, Ibid.
Serbialaisen taiteen perspektiivit vuosisadan vaihteessa, Taide Balkanin maissa, Thessalonikin nykytaiteen museo;
2001 “Konverzacija”, Konverzacija, näyttelykatalogi, Belgradin nykytaiteen museo;
2000 “Mord, oder Glückliche Menschen – Kunst, Repräsentation, Politik und Vergessenheit im Serbien der neunziger Jahre”, IMAGINEERING – Visuelle Kultur und Politik der Sichtbarkeit, Tom Holert (toim.), Oktagon Verlag, Köln, 2000.
1999 “Body, Ideology, Masculinity, And Some Blind Spots Of Post-Communism”, After the wall, näyttelykatalogi, Moderna Museet, Tukholma 1999;
“Traps Of Identification: Three Videos By Milica Tomic”, Milica Tomic (katalogi), Galerie in Taxispalais, Innsbruck, 1999;
“Virgin Mary as a Machine”, in Dejan Sretenovic (ed.), New Readings of the Icon, Geopoetike, Belgrad 1999;
1998 Katarina Ivanovicin testamentti, Umetnost na kraju veka, in I. Subotic (toim.), Klio, Belgrad, 1998;
1997 “Murder or Happy People”, in This is a very heavy play… (Nykytaiteen keskus, 2. vuosinäyttelyn katalogi), Belgrad 1997/8;
“The Culture of Cynicism”, Siksi, 3, autumn 1997, Stockholm-Helsinki, s. 6-7.
1996 “Pretty Village, Pretty Flame” in B. Dimitrijevic (ed.), Pop Vision, Aurora, Vršac;
1995 Map Room, pref. cat., Dom omladine, Belgrad, 1995
1993 Representations of the Body and Sexuality in the Painting of the Third Reich, M.A. Dissertation, University of Southampton
1988- Julkaissut esseitä ja kritiikkejä näyttelykatalogeissa sekä sanoma- ja aikakauslehdissä, kuten Moment, Vidici, Vreme, The Guardian, Women’s Art Journal, New Moment, etc. Interviewed in Vreme, Danas, Blic, NIN, Pobjeda, Politika, Die Zeit, Frankfurter Rundschau, Die Welt, jne., sekä lukuisissa televisio- ja radio-ohjelmissa.

LUOTTAMUSTOIMIA
Nykytaiteen keskus, Belgrad, perustajajäsen
AICA – kansainvälinen taidekriitikkojen liitto, jäsen
CIMAM – kansainvälinen nykytaiteen museoiden liitto, jäsen
valtion kulttuurikomission hallituksen jäsen
Serbian museoliiton hallituksen jäsen
Sveitsiläis-Serbialaisen ystävyysseuran perustajajäsen

KIINNOSTUKSEN KOHTEET
Feministiset visuaaliset teoriat,
Nykytaide
Kulttuuri- ja museopolitiikka
Esittämisen strategiat
Taide ja ideologia totalitaarisissa järjestelmissä
Modernistinen taide Jugoslavian alueella

PALKINNOT
2002 “Dr. Lazar Trifunovic” taidekirjoittajapalkinto